© Andreas Schulz

Aktiviteter

Hvert år deltager Folkekirkens Nødhjælps Ungdom til en række events og på landsdækkende festivaler. Vi afholder oplæg med eksperter og beslutningstagere på udviklingsområdet eller med unge frivillige, der enten har været ude i verden med Folkekirkens Nødhjælps volontørprogram Go Global,  eller har interesse for verdensmålene og udviklingspolitik.

Følg med på vores Facebook eller Instagram for at holde øje med, hvornår vi har aktiviteter nær dig! Du er også velkommen til at skrive til os på info@dcayouth.dk for at høre, om vi har noget på tegnebrættet, som du kan være med til.

Folkemødet på Bornholm

Hvort år sender vi en gruppe frivillige til Bornholm for at deltag på Folkemødet for NU og være med til at udbrede NUs kampagner. De frivillige laver sceneindslag og pop-up events, udover at hygge og have en skøn tur sammen. Derudover er der selvfølgelig mulighed for at opleve events, debatter og fester på folkemødet. Skriv endelig til os, hvis du vil med næste gang!

Ungdommens Folkemøde

Udover at være til “voksen”-folkemøde, tager vi også til Ungdommens Folkemøde, som finder sted i Valbyparken i september hvert år. Her har vi en stadeplads, hvor vi præsenterer alle de unge gæster for udfordringerne for verdens fattigste. Vi laver desucen sceneindslag, workshops og lege – det er heeelt vildt fedt! Skriv til os, hvis du har lyst til at være med!

Global Festival

Hvert år deltager NU på Global Festival, der er en en-dagsbegivenhed for efterskoler med internationalt udsyn. NU deltager med en bod på festivalen med Ambassadører for verdens fattigste, for at øge kendskabet til NU og vores arbejde med Ambassadører for verdens fattigste.

Fundraising

I NU samler vi penge ind til Folkekirkens Nødhjælps arbejde gennem diverse aktiviteter:

• Til Pub quiz, hvor vi over kolde øl og sodavand og med god stemning quizzer om verdensmålene, aktuelle internationale begivenheder og verden omkring os imens vi samler penge ind til Folkekirkens Nødhjælp.
  • Nødbingo er NU’s innovative banko-koncept, hvor vi igennem bankospillet kommer med forskellige benspænd og verdensmålsfacts for at sætte fokus på og skabe bevidsthed om fattigdom og ulighed i verden, samtidig med at vi samler penge ind til Folkekirkens Nødhjælps arbejde.
  • Hvert tredje år afholdes der Himmelske Dage, der er en holdningsbåret festival under Danske Kirke Dage, hvor NU deltager med aktiviteter for unge, der sætter fokus på de internationale udfordringer verden står i og hvordan man som ung kan handle.
  • Folkekirkens Nødhjælps sogneindsamling afholdes hvert år i marts, hvor vi går fra dør-til-dør for at rejse penge til verdens fattigste. Find din kreative side frem og hjælp til med indsamlingen sammen med resten af medlemmerne i NU.

Ulige uge

Hvert år i uge 9 og 43 afholder vi “Ulige Uge”, hvor vi gennem forskellige aktiviteter og arrangementer, såsom oplæg, nødbingo og velgørenhedskoncerter, sætter fokus på ulighed i verden.

Læs mere om ulige uge her:

Kontakt: aarhus@dcayouth.dk

Genbrugsmodeshow

Torsdag d. 16. september 2021 satte Aarhus lokalforening fokus på klimaretfærdighed og hyldede bæredygtig mode på Dokk1 i Aarhus. Aftenen startede med et tøjbyttemarked, hvor en masse tøj fik nye ejermænd og dermed nyt liv. Efterfølgende dystede seks ungdomsorganisationer om at have sammensat det fedeste outfit fra Folkekirkens Nødhjælps butikker. Beate fra DR’s bagedyst agerede vært og ledte publikum gennem aftenen, hvor alle outfits blev præsenteret og kommenteret i et modeshow. Se video fra eventet nedenfor: